Šest pilířů v rozvoji mládeže Tatranu Střešovice

Jak chceme rozvíjet a vychovávat nejlepší hráče na světě? To byla první otázka při nastavování několika pilířů na kterých je postaven rozvoj mládeže Tatranu Střešovice vycházejících ze způsobu hry našich elitních týmů.
- Herní myšlení a rozhodování
Nejklíčovější téma celého klubu je naše snaha o výchovu hráčů, kteří mají nejrychlejší a nejlepší rozhodovací proces ve hře. Proto více jak 80% tréninků je postaveno na hrách a rozvoji aktivních dovedností. - Osobní zodpovědnost a prokativita v obranné fázi hry
Důraz na co nejrychlejší získání míčku od soupeře a aktivní pressing je součástí DNA našich hráčů. Hráče rozvíjíme formou her v počtu dva na dva až po nejstarší týmy formou her zaměřených na navazování hráčů, komunikaci a přebírání hráčů. Komunikace trenérů je postavena na slovech jako pressing, navazování, přebírání, kompaktnost a výhodném postavení vůči soupeři. - Přihraj a běž
Obecný princip všech sportovních her, který se snažíme aplikovat do všech průpravných cvičení a celé výsledné hry. Zároveň naše snaha v rámci vedení hráčů je nastavena na výchovu hráčů, kteří umí hrát na většině hřiště a žádný herní post jim není cizí. Slovní spojení od rotace postů, přihraj a běž, časování náběhů a uvolnění jsou běžná u trenérů napříč celým klubem. - Přechod hráčů 1v1
Pokud bychom chtěli hledat jednu typickou herní situaci pro střešovickou mládež je to co nejlepší řešení situací jeden proti jednomu ve chvíli kdy obcházím protihráče nebo bráním protihráče s míčkem. Hry a cvičení rozvíjející klamavé pohyby s míčkem, tlak do soupeřovi čepele bez míčku, kam přijímám míček nebo kam si míček navedu, abych soupeře překonal a vytvořil výhodu pro tým jsou běžnou součástí tréninků přípravky, elévů, elévek a mladších žáků a žákyň. Na tuto práci navazují trenéři starších kategorií s tématem správného balancování v řízení rizika ztráty míčku a přínosu podobných situací pro tým. - První dotek
Nejsložitější koordinační dovedností je první dotek s míčkem po nahrávce spoluhráče, odrazu od mantinelu nebo jinak odraženého míčku – zjednodušeně první dotek s míčkem. Z toho důvodu chceme, aby napříč všemi kategoriemi byla průpravná cvičení zahájena pohybem hráče bez míčku, tak aby tuto dovednost jsme rozvíjeli, co nejčastěji. Zároveň klademe důraz na způsob přijímání míčku – kam balon hráči přijímají, tak aby úspěšně vyřešili herní situaci. - Samostatnost a samostatné hřiště
Téma tvorby příležitostí pro rozvoj samostatnosti našich hráčů a hráček je velmi diskutované napříč trenérskou strukturou. Velmi běžně na tréninku žákovských kategorií a mladších je použito takzvané „samostatné hřiště“, kde jsou část tréninku děti bez vedení trenérů za účelem samostatně si nastavit hru, týmy, pravidla a prostě hrát. Tak jak to bylo dříve na všech možných pláccích a hřištích. Díky čemuž věříme, že se rozvíjí od různých sociálních aspektů a komunikaci i herní myšlení bez vnějšího zásahu trenéra.
Vyjádření Milan Fridrich:
Všechny pilíře jsou velmi zásadní pro úspěšnou hru A-týmu, i proto jsme velice rádi, že již od akademie je velká pozornost jim věnována. V dlouhodobém fungování Tatranu je to podstatná věc. Rádi totiž zapojujeme a vychováváme hráče, kteří mají šanci uspět v týmu Tatranu a tímto věříme ve větší a dlouhodobé zapojování úspěšné mládeže.
Vyjádření Pavel Hudík & Martin Pánek:
Na těchto pilířích stavíme tréninkový proces Tatranu, vycházejících primárně z dlouhodobého nastavení našich elitních týmů. Skrze interní školení pro trenéry, zpětnou vazbu a další nástroje se snažíme sportovní oblast v Tatranu rozvíjet a posouvat každým dnem. Zkuste naše tipy ve svém tréninku, případně můžete navštívit tatranské tréninky formou stáže a využít náhled pro inspiraci do svých klubových tréninků.