VÍC NEŽ JEN FLORBAL

TATRANSKÝ HRÁČ 

A HERNÍ PRINCIPY TATRANSKÉ HRY


Šéftrenér akademie a hlavní metodik Tatranu Střešovice Martin Czeczinkar popisuje, jak vznikly základní principy tatranské hry a podoba tatranského hráče. 

S kolegy jsme si nejprve museli sednout a říct si historická, dlouhodobá i aktuální specifika tatranských elitních týmů. Díky tomu jsme si uvědomili, jak chceme hrát a prezentovat se ve všech kategoriích, ne jen v elitních týmech mužů/žen. 

Vznikl tak herní projev, který je SPECIFICKÝ a NEOPAKOVATELNÝ a  ze kterého bude při pohledu na tatranské hráče nebo týmy vidět následující:


V ZÁPASE 

1. Míček je pro nás cennější než pro soupeře 

2. Naše bloky a poctivá obrana jsou základní stavební kameny pro smrtící protiútoky 

3. Bez míčku jsme aktivní, abychom ho co nejdříve získali 

4. Diktujeme průběh a tempo hry, soupeři vnucujeme náš herní projev 

5. Chceme celou hru zrychlovat svým pohybem a prudkými - přesnými přihrávkami 

6. Jsme odvážní, chladnokrevní a důrazní v zakončení před brankou 

7. Všichni hrajeme kompaktně a vyváženě do obrany i do útoku

CHYTŘÍ A DOVEDNOSTNĚ VYNIKAJÍCÍ HRÁČI

1. Jsme technicky skvěle vybavení hráči 

2. Rychle se rozhodujeme a pohotově měníme role z útočné na obranou a naopak 

3. Jsme sebevědomí hráči, kteří dokážou vzít na sebe zodpovědnost a jsou ochotní riskovat 

4. Každý z nás příspívá týmu svými přednostmi a věří v dovednosti ostatních spoluhráčů 

ATLETICKÝ TÝM

1. Jsme florbalově agilní 

2. Běháme rychleji a déle než soupeř 

3. V soubojích jsme stabilnější a úspěšnější 

4. Jsme vždy zdraví a schopní hrát 

JEDNOTNÝ TÝM

1. Vždy víme, co máme na hřišti dělat, a podporujeme se jako tým 

2. Vždy vypadáme jednotně na tréninku i utkáních 

3. Stojíme při sobě, když vyhráváme i prohráváme 

4. MY se nikdy nevzdáváme, MY bojujeme až dokonce, MY chceme vždy uspět, protože MY JSME TATRAN 

Z výše zmíněných charakteristik tatranského herního projevu vzniká  

7 ZÁKLADNÍCH HERNÍCH PRINCIPŮ TATRANSKÉHO HRÁČE: 

Agresivita Agresivita

CO? Rychle a bez váhání atakuji (sám nebo se spoluhráčem) nejbližšího hráče s míčkem

PROČ? Mým cílem je hra s míčkem, protože bez něj nemůžeme skórovat!

KDY? Když jsem nejbližším hráčem

KDE? Na první-silné straně, když je soupeř s míčkem v prostoru, za který jsem zodpovědný

JAK? Jsem zpevněný Florbalku držím v obou rukách, čepel mám na zemi Jsem v přímém kontaktu se soupeřem

CO KDYŽ hráč s míčkem přes mě projde? Čteme hru - vyhodnocujeme situaci jak zastavit gól nebo vnímáme další řešení jak přerušit nebo zpomalit situaci soupeře od středu hřiště

Nebezpečnost Nebezpečnost

CO? Vždy a všude jsem svým postavením nebezpečný pro soupeře

PROČ? Spolu s dalšími spoluhráči se snažím pomoci k zakončení

KDY?

  1. Když máme míček pod kontrolou
  2. Když atakujeme soupeře s míčkem

KDE? V útočné i obranné zóně včetně brankoviště

JAK?

  • Čtu hru - jsem připravený a číhám, že se ke mě může míček dostat a jdu okamžitě vpřed do volného prostoru
  • Zpevněný a nikým neobsazený
  • Cítím pohotové ruce
  • Florbalku mám na zemi s volnou čepelí
  • Komunikuji

Kompaktnost Kompaktnost

CO? V pěti hráčích útočíme i bráníme

KDE?

  1. V obraně (na vzdálenost čepelí)
  2. V útoku (pravidlo 2-3 hráčů na silné straně)

KDY?

  1. Když máme míček
  2. Když má míček soupeř
  3. Když míček ztratíme, vystřelíme, je neutrální

PROČ? Abych se spoluhráči vytvářel a zesílil tlak na soupeře

JAK?

  1. Podle držení míčku rychle reaguji z obrany na útok a z útoku do obrany REPRESINK = Pokud je míček neutrální (po střelbě, ztrátě) -jsou u míčku vždy 2 nejbližší hráčI do 2 vteřin
  2. Předvídáme a rychle přistupujeme do souboje, než soupeř míček zpracuje,
  3. Zavíráme tím a zmenšujeme volné prostory kudy může soupeř projít nebo přihrát
  4. Jsem zpevněný a florbalku mám na zemi v obou rukách
  5. Pomáhám ostatním svoji komunikací

CO KDYŽ hráč s míčkem přes mě projde? Čtu hru a společně s ostatními vyhodnocuji situaci jak zastavit gól nebo vnímám další řešení jak přerušit nebo zpomalit situaci soupeře od středu hřiště

Pohyb Pohyb

CO? Jsem v neustálém pohybu s míčkem i bez míčku (nestačí jen přihrát)

PROČ? Protože jedině v pohybu vytvářím prostor a jsem nápomocný ostatním spoluhráčům

KDY?

  1. Když mám míček
  2. Když má míček můj spoluhráč

KDE? Kdekoliv

JAK? Získám herní přehled a:

  1. První co chci je zakončit a jít do branky
  2. V pohybu se rozhoduji jak zaútočím směrem vpřed:
    • Vyhraju prostor pohybem či přihrávkou
    • Uvolním prostor pohybem či přihrávkou
  3. Předvídám-vnímám další řešení:
    • Jsem zodpovědný za míček - trpělivý
    • Pokud nemám možnost zakončit, vytvořit nebo vyhrát prostor, tak míček udržím pro sebe

Připravenost Připravenost

CO? Na druhé-slabé straně čtu hru a jsem připravený v nízkém postavení-blokuji

PROČ? Protože bez poctivé obrany nezískáme míček, abychom šli do rychlého protiútoku

KDY? Když má míček soupeř a chce ohrozit naší branku střelbou či přihrávkou

KDE? V obranném pásmu

JAK?

  • Čtu hru a sleduji míček
  • Mám nízké postavení nohou
  • Hrudník mám otevřený
  • Florbalku mám na zemi
Blokování Blokování

CO? Zrychluji a zjednodušuji naší hru

PROČ? Pomáhám tím ostatním spoluhráčům

KDY? Neustále

KDE? Při hře, na střídačce …

JAK? Snažím se komunikovat pozitivně a konkrétně i ve chvíli, kdy se nedaří

Týmovost Týmovost

CO? Za jakékoliv situace podporuji a věřím v tým i ostatní spoluhráče

PROČ? Pomáhá mi důvěra a komunikace ostatních. Držím si svou roli a jsem vtažený do utkání

KDY? Kdykoliv a za jakékoliv situace

KDE? Střídačka, šatna …

JAK?

  • Tým mě podpoří, pokud i já se budu snažit na 100%
  • Jednám, věcně a konstruktivně, abychom se dosáhli zlepšení
  • Pokud můžu snažím se být pozitivní
  • Pokud něco potřebuji, komunikuji se svými spoluhráči, formací, trenéry

Agresivita

CO? Rychle a bez váhání atakuji (sám nebo se spoluhráčem) nejbližšího hráče s míčkem

PROČ? Mým cílem je hra s míčkem, protože bez něj nemůžeme skórovat!

KDY? Když jsem nejbližším hráčem

KDE? Na první-silné straně, když je soupeř s míčkem v prostoru, za který jsem zodpovědný

JAK? Jsem zpevněný Florbalku držím v obou rukách, čepel mám na zemi Jsem v přímém kontaktu se soupeřem

CO KDYŽ hráč s míčkem přes mě projde? Čteme hru - vyhodnocujeme situaci jak zastavit gól nebo vnímáme další řešení jak přerušit nebo zpomalit situaci soupeře od středu hřiště

Nebezpečnost

CO? Vždy a všude jsem svým postavením nebezpečný pro soupeře

PROČ? Spolu s dalšími spoluhráči se snažím pomoci k zakončení

KDY?

  1. Když máme míček pod kontrolou
  2. Když atakujeme soupeře s míčkem

KDE? V útočné i obranné zóně včetně brankoviště

JAK?

  • Čtu hru - jsem připravený a číhám, že se ke mě může míček dostat a jdu okamžitě vpřed do volného prostoru
  • Zpevněný a nikým neobsazený
  • Cítím pohotové ruce
  • Florbalku mám na zemi s volnou čepelí
  • Komunikuji

Kompaktnost

CO? V pěti hráčích útočíme i bráníme

KDE?

  1. V obraně (na vzdálenost čepelí)
  2. V útoku (pravidlo 2-3 hráčů na silné straně)

KDY?

  1. Když máme míček
  2. Když má míček soupeř
  3. Když míček ztratíme, vystřelíme, je neutrální

PROČ? Abych se spoluhráči vytvářel a zesílil tlak na soupeře

JAK?

  1. Podle držení míčku rychle reaguji z obrany na útok a z útoku do obrany REPRESINK = Pokud je míček neutrální (po střelbě, ztrátě) -jsou u míčku vždy 2 nejbližší hráčI do 2 vteřin
  2. Předvídáme a rychle přistupujeme do souboje, než soupeř míček zpracuje,
  3. Zavíráme tím a zmenšujeme volné prostory kudy může soupeř projít nebo přihrát
  4. Jsem zpevněný a florbalku mám na zemi v obou rukách
  5. Pomáhám ostatním svoji komunikací

CO KDYŽ hráč s míčkem přes mě projde? Čtu hru a společně s ostatními vyhodnocuji situaci jak zastavit gól nebo vnímám další řešení jak přerušit nebo zpomalit situaci soupeře od středu hřiště

Pohyb

CO? Jsem v neustálém pohybu s míčkem i bez míčku (nestačí jen přihrát)

PROČ? Protože jedině v pohybu vytvářím prostor a jsem nápomocný ostatním spoluhráčům

KDY?

  1. Když mám míček
  2. Když má míček můj spoluhráč

KDE? Kdekoliv

JAK? Získám herní přehled a:

  1. První co chci je zakončit a jít do branky
  2. V pohybu se rozhoduji jak zaútočím směrem vpřed:
    • Vyhraju prostor pohybem či přihrávkou
    • Uvolním prostor pohybem či přihrávkou
  3. Předvídám-vnímám další řešení:
    • Jsem zodpovědný za míček - trpělivý
    • Pokud nemám možnost zakončit, vytvořit nebo vyhrát prostor, tak míček udržím pro sebe

Připravenost

CO? Na druhé-slabé straně čtu hru a jsem připravený v nízkém postavení-blokuji

PROČ? Protože bez poctivé obrany nezískáme míček, abychom šli do rychlého protiútoku

KDY? Když má míček soupeř a chce ohrozit naší branku střelbou či přihrávkou

KDE? V obranném pásmu

JAK?

  • Čtu hru a sleduji míček
  • Mám nízké postavení nohou
  • Hrudník mám otevřený
  • Florbalku mám na zemi

Blokování

CO? Zrychluji a zjednodušuji naší hru

PROČ? Pomáhám tím ostatním spoluhráčům

KDY? Neustále

KDE? Při hře, na střídačce …

JAK? Snažím se komunikovat pozitivně a konkrétně i ve chvíli, kdy se nedaří

Týmovost

CO? Za jakékoliv situace podporuji a věřím v tým i ostatní spoluhráče

PROČ? Pomáhá mi důvěra a komunikace ostatních. Držím si svou roli a jsem vtažený do utkání

KDY? Kdykoliv a za jakékoliv situace

KDE? Střídačka, šatna …

JAK?

  • Tým mě podpoří, pokud i já se budu snažit na 100%
  • Jednám, věcně a konstruktivně, abychom se dosáhli zlepšení
  • Pokud můžu snažím se být pozitivní
  • Pokud něco potřebuji, komunikuji se svými spoluhráči, formací, trenéry

Vysvětlené principy jsem shrnul tak, aby si na ně mohl každý odpovědět. Trenéři si tyto principy následně dle své zkušenosti a kreativity berou za vlastní a je na nich, jak k nim hráče přiblíží.  Jde o konkrétní věci a priority co s hráči dělat, a k čemu je vést. Rozdíly v rámci věkových skupin nejsou tak veliké, herní principy a role jsou obsaženy ve všech kategoriích. Tento model jsme již v tatranské akademii aplikovali a dařilo se nám od principů hry a rolí hráčů přejít k detailům. 


JAKÉ HRÁČE K TOMU POTŘEBUJEME? 

Z herního projevu a principů hry se dále rodí klíčový detail a tím je  TATRANSKÝ HRÁČ! Ten vzniká dlouhodobou spoluprácí mezi trenéry a hráči při tvorbě klíčových parametrů, vlastností a dovedností hráče, který prezentuje Tatraňáka jako slušného ČLOVĚKA - SPORTOVCE - FLORBALISTU  nejvyšších kvalit. 



Naši partneři