Definice tatranského hráče je na světě!

Přečtěte si průpovídku šéftrenéra akademie a hlavního metodika florbalového oddílu Tatranu Střešovice Martina Czeczinkara o tom, jak vznikala definice tatranského hráče a stěžejních herních principů tatranské hry!

TATRANSKÝ HRÁČ A HERNÍ PRINCIPY TATRANSKÉ HRY


Šéftrenér akademie a hlavní metodik Tatranu Střešovice Martin Czeczinkar popisuje, jak vznikly základní principy tatranské hry a podoba tatranského hráče.

S kolegy jsme si nejprve museli sednout a říct si historická-dlouhodobá i aktuální specifika Tatranu v elitních týmech. Díky tomu jsme si uvědomili, jak chceme hrát a prezentovat se ve všech kategoriích, ne jen v elitních týmech mužů/žen.
Vznikl tak jednoduchý obraz hry, který chceme, aby byl jasně vidět při pohledu na Tatranské hráče nebo týmy:

V zápase
1. Míček je pro nás cennější než pro soupeře
2. Naše bloky a poctivá obrana jsou základní stavební kameny pro smrtící protiútoky
3. Bez míčku jsme aktivní, abychom ho co nejdříve získali
4. Diktujeme průběh a tempo hry, soupeři vnucujeme náš herní projev
5. Chceme celou hru zrychlovat svým pohybem a prudkými - přesnými přihrávkami
6. Jsme odvážní, chladnokrevní a důrazní v zakončení před brankou
7. Všichni hrajeme kompaktně a vyváženě do obrany i do útoku

Chytří a dovednostně vynikající hráči
1. Jsme technicky skvěle vybavení hráči
2. Rychle se rozhodujeme a pohotově měníme role z útočné na obranou a naopak
3. Jsme sebevědomí hráči, kteří dokážou vzít na sebe zodpovědnost a jsou ochotní riskovat
4. Každý z nás příspívá týmu svými přednostmi a věří v dovednosti ostatních spoluhráčů

Atletický tým
1. Jsme florbalově agilní
2. Běháme rychleji a déle než soupeř
3. V soubojích jsme stabilnější a úspěšnější
4. Jsme vždy zdraví a schopní hrát

Jednotný tým
1. Vždy víme, co máme na hřišti dělat, a podporujeme se jako tým
2. Vždy vypadáme jednotně na tréninku i utkáních
3. Stojíme při sobě, když vyhráváme i prohráváme
4. MY se nikdy nevzdáváme, MY bojujeme až dokonce, MY chceme vždy uspět, protože MY JSME TATRAN

Z výše uvedených cílů bylo nutné vytvořit koncept herních principů jak k tomuto dojít a jaké hráče/hráčky pro to potřebujeme (Tatranský hráč/hráčka), abychom mohli hrát hru, kterou chceme.



Jde o konkrétní věci a priority co s hráči dělat, a k čemu je vést. Rozdíly v rámci věkových skupin jsou minimální, herní principy a role jsou obsaženy ve všech kategoriích. Tento model jsme již v Tatranské akademii z části aplikovali a dařilo se z principů hry a rolí hráčů jít k menším částem a vnímat dovednosti a situace, které jsou k tomu potřeba (1. dotek s míčkem, postoj, herní přehled, přihrávka z pohybu do pohybu, vzduchem apod.).
Vysvětlené principy jsem shrnul tak, aby si každý na ně mohl odpovídat. Trenéři si tyto principy následně dle své zkušenosti a kreativity berou za vlastní a je na nich, jak k nim hráče přiblíží.

VNÍMÁM HERNÍ PRINCIPY A ROLE HRÁČE



NEBEZPEČNOST - JSEM NEBEZPEČNÝ HRÁČ BEZ MÍČKU



CO?
Vždy a všude jsem svým postavením nebezpečný pro soupeře

PROČ?
Spolu s dalšími spoluhráči se snažím pomoci k zakončení

KDY?
1. Když máme míček pod kontrolou
2. Když atakujeme soupeře s míčkem

KDE?
V útočné i obranné zóně včetně brankoviště

JAK?
1.Čtu hru - jsem připravený a číhám, že se ke mně může míček dostat a jdu okamžitě vpřed do volného prostoru
2. Zpevněný a nikým neobsazený
3. Cítím pohotové ruce
4. Florbalku mám na zemi s volnou čepelí
5. Komunikuji

Snažíme se hráčů ptát nebo je navádět vhodnými otázkami, aby oni byli ti, co se na hřišti rozhodují a uvědomují si, co dělají. Jak dlouho ti trvalo, než si začal být agresivní, byl jsi v téhle pozici/postoji nebezpečný pro to, abys skóroval? Jak vypadá hráč, který ti pomůže zakončit, apod.
Nyní máme sjednocenou terminologii, zásobník cvičení a her a jakého Tatranského hráče/hráčku nebo Trenéra/Trenérku s klíčovými vlastnostmi chceme motivovat a pomáhat mu/jí v rozvoji.